digit master

Written by

Čovjek i životinja – rame uz rame pred sklikarskim platnom

m:ovo m:ono| Views: 158

U procesu slikanja, i za čovjeka i za životinju važi jedno pravilo – mnogo vježbe.

Bilo da je umjetničko djelo proizvod ilustracije osjećanja,

ili puko izražavanje emocije frljacanjem temperom,

vježbom mogu i životinje

stvoriti djelo vrijedno izlaganja na zidu britanskog muzeja.

Postoji priča o čovjeku koji je došao velikom umjetniku i tražio da mu ovaj nacrta “bilo šta”. Umjetnik je rekao – “ok”, povukao nekoliko linija po papiru, predao crtež čovjeku i dodao – “evo, to je 5000 dolara”. “Molim?” – upita čovjek iznenadjeno – “Ali zašto? Pa ovo nije trajalo niti minutu”. “Da,” – odgovori umjetnik, “ali iza te jedne minute, stoji 50 godina intenzivnog rada”.

Umjetnost i njena definicija, predmet su debata kojima nikada neće biti kraja. Umjetnost upravo zato i služi – da pokreće, ali nikad završava komunikaciju. Ipak, nekada se desi nešto što svim ljudima zatvori usta. Recimo, kada dođe majmun, iz cijele palete izabere samo odrerđene boje u koje će umočiti kist, i laganim potezima naslika skladan akvarel. Ova šarmantna životinja, naravno, samo je izvršavala naredbe i izvodila uvježbane pokrete. Ali to nam i dalje postavlja pitanje – kako ćemo znati da li je kvalitet umjetničkog djela zaista odraz kreativne podsvijesti, ili samo produkt intenzivnog rada.

Na ovo pitanje zoolozi i kustosi po različitim institutima na svijetu, pokušavaju odgovoriti još od 17og vijeka. Prvo ozbiljnije studiranje kreativnog procesa kod životinja urodilo je plodom 1956., kada su crteži šimpanze po imenu Kongo, doživjeli prvu samostalnu izložbu u Institutu za savremenu umjetnost u Londonu. Salavdor Dali je tada poredio radove Džeksona Poloka sa djelima slavnog šimpanze, šaleći se kako je Polok taj koji crta neartikulisanom, životinjskom rukom. Od tada, dokazano je da majmuni biraju boje svjesno, i vole varirati po pitanju paterna i oblika. Slonovi ponekad mogu djelovati vrlo vješto, i povlačiti skladnije poteze, ali je kod njih to isključivo proizvod treninga.

Šalu na stranu, jedno je sigurno – kao i dvogodišnja djeca, s čijim se radovima obično poredi kreativna zrelost majmuna, tako i životinje, užitak ne nalaze u svjesnom estetskom izražavanju, nego prije svega u u razmazivanju boje po papiru, trackanju prstima i mrljanju gustih uljani farbi, te zurenju u naškrabano šarenilo.

I kod čovjeka i kod majmuna, užitak u kontaktu s bojom i zadovoljstvo stvaranja, dovoljni su razlozi da se takav crtež posmatra kao izraz kreacije. Bila ona svjesna ili mehanička, ipak uvijek je odraz podsvijesti. Kod čovjeka, užitak dolazi iz potrebe za djelovanjem u estetskoj kategoriji, a kod životinja i male djece, proces predstavlja igru. Bilo da posmatramo djelo koje je Džekson Polok naslikao svojim životinjskim udarcimo po platnu, ili crtež slona mirne surle, naslikan elegantnim potezima tankog kista… i jedno i drugo znače prije svega igru slaganja boja i oblika, i odraz vrlo animalnog poriva za užitkom.

Nama ostaje samo da gledamo – i pogađamo – šta je od narednih djela napravila životinja, a šta čovjek?

digit master

Digit Master
2010. godine naslikala Bakhari, šimpanza iz Saint Louis Zoološkog vrta u Mizuriju

 

Congo

Slika, koju je napravio Congo, šimpanza iz Zoološkog vrta u Londonu, a kupio Pablo Pikaso, 1056.g.

 

Boon Mee

Saksija sa cvijećem, mrtva priroda koju je 2011.godine naslikao Boon Mee, slon iz Samutprakarn zoološkog vrta na Tajlandu

 

Jackson Pollock 2 Jackson PollockJackson Pollock:
„ja radije izražavam osjećanja, nego što ih ilustrujem“

 

 

Nong Bank

Apstraktna slika koju je 2010.godine naslikao Nong Bank, slon iz Samutprakarn zoološkog vrta na Tajlandu

 

Cheyenne Mountain Zoo

Slika koju je naslikao Baka, Sumatranski Orangutan, Cheyenne Mountain Zoo, Kolorado