crna kutija

Written by

Kako i na kojim principima radi avionska crna kutija?

m:ovo m:ono| Views: 186

Kada u avionskoj nesreći poginu svi putnici i članovi posade veoma je teško otkriti uzrok nesreće. U takvim slučajevima, jedini odgovor na pitanje zbog čega je došlo do stravične tragedije može dati crna kutija.

crna kutija

Ovaj uređaj snima sve relevantne podatke o letu, razgovore u pilotskoj kabini, saopštenja sa računara, radio saobraćaj, diskusije sa posadom i obavještenja putnicima, te zvukove prekidača i motora.

Crna kutija je odlično zaštićena kako bi izdržala svaki pad aviona. Veoma često su avionske nesreće toliko strašne da osim crne kutije ništa drugo ne ostane čitavo. Zbog toga se ovaj uređaj testira na izdržljivost prije nego što se ubaci u avion.

Sve crne kutije su opremljene reflektivnim trakama i podvodnim lokator- bovama. Ako avion padne u vodu, bova šalje ultrazvučni puls koji ne mogu čuti ljudske uši, ali ga detektuje sonar i akustična oprema za lociranje. Kada voda dodirne ovaj senzor, bova se aktivira i šalje pulseve na 37.5 kHz. U narednih 30 dana bova pišti svake sekunde. Iako se zovu „crne kutije“, ovi uređaji su ustvari jarko – narandžaste boje zbog kojih se lakše pronalaze nakon nesreće.

Nakon što pronađu crne kutije, istraživači ih nose u laboratoriju gdje preuzimaju podatke i i pokušavaju da rekonstruišu događaje koji su doveli do nesreće. Ukoliko su uređaji za snimanje izrezuckani ili spaljeni, memorijska kartica se uklanja, čisti i instalira se novi interfejs memorijskog kabla. Tada se memorijska kartica konektuje na ispravan uređaj za snimanje koji ima specijalni softver čime se olakšava dobijanje podataka bez opasnosti da se nešto snimi preko njih.

Crne kutije su od velikog značaja za istragu jer pružaju važne tragove o uzroku avionske nesreće koje se ne mogu dobiti na neki drugi način.