sony playstation

Written by

Legendarni PlayStation ove godine slavi 20. rođendan

m:ovo m:ono| Views: 119

sony playstation

Jedna od najpopularnijih igračkih konzola na svijetu ove godine obilježava dvije decenije postojanja. Naravno, riječ je o biseru kompanije Sony – slavnom PlayStationu, te je 2014. godina u znaku ove mašine uz koju su odrasle i odrastaju generacije igrača.

Iako danas stotine miliona ljudi posjeduju ovu konzolu, od kojih je najviše je prodavan i najpopularniji model PS2, uspjeh nije došao ni približno lako kao što se to misli, što je potvrdio i Endrju Haus, izvršni direktor Sony Computer Entertainmenta, prilikom govora na jednoj od konferencija povodom obilježavanja dvije decenije PlayStationa.

Andrew House“Prije nego se počeo prodavati u više od 100 miliona primjeraka, originalni PlayStation često je bio odbacivan kao igračka i ismijavan od većine korporacije”, kazao je House, podsjećajući se na početne borbe da se konzola prizna kao pravi Sony proizvod.

On je otkrio da Sony prije 20 godina nije uopšte vjerovao da će PlayStation postati ključan dio njegovog poslovanja, te je objasnio da je veći dio zaposlenika na konzolu gledao i doživljavao je kao nešto loše.

“Veći dio kompanije na PlayStation je gledao negativno. Još u konceptualnoj fazi bili su potrebni volonteri i niko nije želio učestvovati u projektu osim mene. Kad sam prešao u Sony Computer Entertainment tadašnji šef me smatrao idiotom. Takođe, jedan od velih citata iz tog perioda bio je: “Ta igračka nikad neće biti važan dio Sonyjevog poslovanja”. Pretpostavljam da je zbog toga Play Station misija bila i pomalo osvetnička”, naveo je Haus kroz smijeh.

Ipak, Haus se nije dao omesti takvim izjavama, te je svoje vrijeme i strast uložio u PlayStation vjerujući da projekt ima potencijala i – pogodio je. PlayStation je danas jedan od najprepoznatljivijih brendova u svijetu, a definitivno je promijenio način na koji doživljavamo igre.

“U Sonyju su to vidjeli kao produžetak tržišta igračaka, kao nešto za djecu i nešto što ne bi trebalo biti u Sonyjevom DNK. Srećom, naša mala i veoma strastvena grupa fundamentalno se nije slaglala sa tim i mislili smo da je veliki potencijal počnemo sa igrama i preselimo se u područje sa više zabave”, dodao je Haus.

PlayStation je predstavljen 1994. godine, kada je prodao 100 miliona konzola širom svijeta, što je bio nevjerovatan uspjeh, da bi danas, uz glavnog rivala Microsoft, vladao tržištem konzola.

PlayStation se danas predstavlja kao konzola koju su odabrali igrači, što je kontrast u odnosu na Microsoft, koji ističe da njegov najnoviji Xbox želi biti zabavni centar.

“Bili smo kristalno jasni i dosljedni kada smo rekli da smo mi za igrače, i da želimo podstaknuti najodanije i najzagriženije igrače da isprobaju našu platformu”, zaključio je Haus.

 

Istorijski put PlayStationa

1988. Priča počinje sad već daleke 1988. godine kada su u Seulu, u Južnoj Koreji održane Olimpijske igre. Te godine Sony je pregovarao sa Nintendom da zajedno razviju CD-ROM za 16-bitni Super Famicom (Super family computer) koji je na tržištu trebalo da se pojavi dvije godine kasnije. Međutim, Nintendo je u zadnji čas odustao, jer su smatrali da je Sony prijetnja na polju video igrica. Nintendo je partnerstvo napravio sa kompanijom Philips, a u Sonyju su počeli razvijati nešto što će postati prva PlayStation konzola koja nikada nije dospjela na tržište.

 

1992. Nakon ovakvog poraza opcija za odustajanje nikako nije bila u planu čelnika Sony kompanije i veoma brzo se počelo raditi na novom projektu naziva PS-X (PlayStation Experimental), a od samog početka u cijelu priču su se uključili i developeri iz giganata, kada su igrice u pitanju – Namco i Konami. To je ljudima iz Sonyja dalo svojevrsnu sigurnost da će na svojoj strani imati najbolje programere video igara. Te 1992. godine, kada je predstavljena prva verzija PlayStationa, cijela industrija je sa punom pažnjom posmatrala njen razvoj, jer je u tom trenutku sistem konzole od 32 bita bio jači od bilo koje druge konzole na tržištu.

sony ps-x

1994. Sony je napokon pustio u prodaju svoju igračku konzolu u Japanu, a prvobitna cijena bila je 360 dolara. Do maja naredne godine PlayStation konzola je prodata u preko milion primjeraka samo u Japanu, prije nego što je u septembru dospjela na tržište Sjedinjenih Američkih Država.Za samo dva dana, konzole je u Americi kupilo preko 100 hiljada ljudi. U istom trenutku PlayStation je stigao i na evropski kontinent, i to u Veliku Britaniju, ali po puno većoj cijeni, nego preko okeana.

2000. Do 4. marta 2000. godine kada je svjetlost dana ugledao PS2, prodano je preko 70 miliona primjeraka njegovog prethodnika, a PS2 je u prvom danu kupilo nešto manje od milion igrača. Dvije godine kasnije, na tržište je puštena nadograđena srebrna konzola po nešto većoj cijeni.

2006. Nakon toga dolazi partnerstvo sa kompanijom IBM, koja Sonyju daje pristup najboljim procesorima, a koje su ugradili u PS3 konzolu. Ona je na tržište dospjela u junu 2006. godine, ali iako je najavljivana ne samo kao konzola za igru, već i kao “media player”, za “trojkom” ipak nije bila tolika pomama, kao za njenim prethodnicima. Iako je bila neuporedivo kvalitetnija od konkurenata Xboxa 360 i Nintendo Wii, konzola bila je preskupa što je odbilo mnoge obožavaoce.

PlayStation4

2014. PlayStation 4, posljednja u nizu serija konzola, predstavljena je svijetu 20. februara prošle godine, a na tržište je dospjela u novembru. U Sonyju kažu da je PS4 bez ikakve dileme najkvalitetnija i najmoćnija konzola, a mnogi stručnjaci-gejmeri su razlike između PS4 i Xbox One opisali kao značajne i očigledne. Apsolutni novitet je i to što je Sony odlučio da se posveti socijalnom aspektu igranja igrica, pa je u najnoviju konzolu ugradio “share” dugme, koje omogućuje da gledate prijatelje koji takođe igraju igricu, te interaktivno igrate.