Big data

Written by

Tri priče o inspiraciji – informacione tehnologije u službi ugroženih

m:ovo m:ono| Views: 33

price o inspiraciji

Često se dešava da sticaj okolnosti inspiriše talentovane pojedince da poboljšaju svijet oko sebe.

Poslije jedne duge šetnje po šumi, švajcarski inženjer George de Mestral je imao pune ruke posla da ukloni bodljikavo trnje sa svoje odjeće i iz krzna svoga psa. Pošto ga je zanimalo zašto se trnje tako čvrsto zakačilo za odjeću, pedantni Švajcarac je uzeo mikroskop i proučavao uzorke. To mu je pomoglo da dođe do otkrića čičak trake, koja danas ima izuzetno široku primjenu.

U tri priče koje slijede, uz pomoć informacionih tehnologija, pojedinci su nesebično, bez planiranja profita, željeli da pomognu osobama u nevolji i da sa svoje strane učine svijet ljepšim mjestom za život.

Big data

Big data i najmanji pacijenti

Carolyn McGregor ekspert je iz računarskih oblasti kao što su big data i data mining radila je na kompleksnim projektima obrade velikih količina podataka u realnom vremenu za velike australijske korporacije i banke. Nakon gubitka svoje prijevremeno rođene djevojčice, McGregor se posvetila istraživačkom radu u informatici u zdravstvu, posebno neonatologiji. Uvidjela je da medicinski monitori takođe prikupljaju velike količine podataka o stanju prijevremeno rođenih beba, kao što su otkucaji srca, pritisak, disanje i mnoge druge.

U saradnji sa doktorima bolnice za djecu u Torontu, upoznala se sa procedurama i dotadašnjim načinom prikupljanja podataka o stanju najmanjih pacijenata. Procedura je podrazumijevala da medicinsko osoblje svakog sata upisuje na papir podatke o vitalnim znakovima. Ti podaci bi se kasnije analizirali i na osnovu njih se donosile kompleksne odluke.

Tako je nastao projekat Artemis, nazvan po Artemidi, grčkoj boginji plodnosti. Projekat je prikupio milione podataka sa neonatalnih monitora i analizirao ih tražeći važne obrasce i pronalazeći logička medicinska pravila. Uz veliki broj konsultacija i nakon rigoroznih testova i kontrola, projekt je uspio pa danas Artemis može da upozori doktore na moguću infekciju i 24 sata prije pojave simptoma koji bi je i definitivno potvrdili.

Artemis projekat je 2013. godine dobio nagradu Informativno tehnološke asocijacije Kanade, a njenu glavnu autorku McGregor trenutno je angažovala NASA da projekat Artemis prilagodi praćenju vitalnih znakova astronauta za misiju na Mars koja je planirana 2030. godine.

LEGO stampac

Kocka do kocke – LEGO štampač

Kada je trinaestogodišnji Shubham Banerjee dobio humanitarni letak za pomoć slabovidim i slijepim osobama, zapitao se kako slijepe osobe čitaju. Pretraživanjem interneta saznao je više o Brajevoj azbuci, posebnoj štampi i sistemu tačaka utisnutih na papir. Međutim, cijena Brajevih štampača ga je šokirala pošto su zbog slabije potražnje u odnosu na klasične mnogo skuplji i koštaju 2.000 dolara i više.

U želji da im na neki način pokuša pomoći, iskoristio je pakovanje Lego Mindstorms-a koji je imao kod kuće. To pakovanje, dostupno širom svijeta, sadrži “inteligentne” blokove sa softverom i hardverom, modularne senzore, motore i lego dijelove za kreiranje programabilnih robota i mehaničkih sistema. Uz nabavku još nekih dodatnih dijelova uspio je napraviti prototip koji je radio i sasvim dobro funkcionisao. Prototip nazvan Braigo (kombinacija riječi Braille i Lego), znatno je smanjio cijenu Brajevih štampača, pošto se može konstruisati za manje od 500 dolara.

Za svoj prototip Shubham je osvojio i nagrade, a za njega se zainteresovala i kompanija “Intel” u kojoj je odlučeno da će Shubhamova kompanija “Braigo Labs” biti jedna od 16 novih tehnoloških kompanija u koju će “Intel” investirati ove godine.

Rukavica za sporazumijevanje

Rukavica za sporazumijevanje

Sjedeći u restoranu brze hrane, osamnaestogodišnji student Ryan Peterson primijetio je da grupa gluvonijemih osoba ima problem da naruči hranu i da su to uspjeli tek uz pomoć prevodioca. Ryana je taj događaj podstakao da nekoliko narednih mjeseci radi na prototipu elektronskog sistema koji bi omogućio lakšu komunikaciju gluvonijemih osoba i onih koji ne znaju jezik znakova.

Prototip je zapravo elektronska rukavica koja prepoznaje položaj ruke pri spelovanju slova i na displeju prikazuje prevedeni jezik znakova. Uprkos tome što se rukavica nazivala prevodiocem jezika znakova, njen nedostatak je bio upravo to što je mogla prevoditi samo slovo po slovo, ali ne i čitave riječi i izraze, a pravi jezik znakova je kompleksniji i uključuje izraze lica i gestikulacije sa obje ruke, ne samo šaka i prstiju.

Ove nedostatke je donekle uspio prevazići tim studenata “quadSquad” iz Ukrajine, sa svojom “EnableTalk” rukavicom sa kojom su 2012. godine osvojili prvo mjesto u kategoriji Softverski dizajn na takmičenju “Microsoft Imagine Cup”. Njihovo rješenje uključuje hardversku komponentu, odnosno rukavicu punu raznih senzora koji određuju položaj ruke u prostoru i softversku komponentu koja signale sa rukavice, na nekom mobilnom uređaju, npr. smartfonu, pretvara u govor u realnom vremenu. Za razliku od rukavice koju je osmislio Ryan Peterson, ukrajinski tim je uspio i to da njihova rukavica prepoznaje i određene riječi, a ukoliko se rukavica nađe na tržištu, uz nju će doći i biblioteka standardnih pokreta.