Written by

Ukrašena praznična jelka – tradicija koju vole širom svijeta

m:ovo m:ono| Views: 118

christmas-1103957_640

Najprepoznatljiviji simbol zime i zimskih praznika je sigurno okićena jelka. Bilo da se naziva božićnom, novogodišnjom ili jednostavno prazničnom, zimzeleno drvce obogaćeno ukrasima postalo je univerzalni simbol sreće, veselja i najljepših želja.

Ipak, kao i kod svih praznika, razlike u običajima postoje od jedne države do druge. Primjera radi, u većem broju država, prvenstveno Latinske i Južne Amerike, uz jelku se postavlja scenografija Isusovog rođenja, najčešće pomoću figurica i minijaturnih predmeta. U Španiji je dodatak jelki još zanimljiviji, a on se zove Tio de Nadal. Radi se o komadu izdubljenog debla drveta kojeg ukućani od početka posta „hrane“ slatkišima, da bi ga potom djeca na Božić štapovima „tukla“ sve dok im ne preda svoje poslastice.

U većini država, međutim, kićenje jelke je ključni dio obilježavanja zimskih praznika, ali i u ovom postupku postoje razlike. Tako se u Švedskoj, recimo, jelke kupuju mnogo prije Božića, ali se u dom unose i ukrašavaju tek nekoliko dana pred ovaj datum, dok se u Norveškoj oko nje pleše. U južnim predjelima, Nova godina se dočekuje ljeti, pa se na praznična drvca stavljaju komadi vate, kako bi nadomijestili nedostajući snijeg. U Južnoafričkoj Republici se čak i sama jelka rijetko koristi, te se umjesto nje šaraju prozori kuća i stanova, dok se na Filipinima drvce improvizuje od bambusa i uljepšava raznobojnim celofanom.

Drugdje se upotrebljavaju obične jelke sa neobičnim ukrasima. Tako se u Švedskoj na grančice stavljaju pahuljice napravljene od slame, dok u Japanu upotrebljavaju minijaturne svjetiljke. Ako ste nekima od ovih ili još originalnijih ukrasa i sami uljepšali praznično drvce u svom domu, prijavite se na konkurs koji je trenutno u toku i možda vam vaša kreativnost donese tablet Alcatel Pixi 8 WiFi.

Smatra se da je tradiciju kićenja jelki započeo Martin Luther u Njemačkoj, još u 16. vijeku. Običaj se kasnije proširio po svijetu, a današnje, komercijalne dimenzije, počeo je da dobija sredinom 19. vijeka, kada je u Njujorku obavljena prva prodaja zimzelenog drveta bez kojeg sada ne možemo da zamislimo prazničnu atmosferu.